Abonner
Poster
Kommentarer

Da er langlista blitt offentliggjort og behørig publisert her, og jeg gjentar den:

Årets roman:

– Fugletribunalet av Agnes Ravatn (Samlaget)
– Politi av Jo Nesbø (Aschehoug)
– Disse øyeblikk av Herbjørg Wassmo (Gyldendal)
– Over det kinesiske hav av Gaute Heivoll (Tiden)
– Det finnes ingen helhet av Helga Flatland (Aschehoug)
– De usynlige av Roy Jacobsen (Cappelen Damm)

Åpen klasse:

– Mysteriet Mamma av Trude Lorentzen (Oktober)
– Odinsbarn av Siri Pettersen (Gyldendal)
– Fugl av Lisa Aisato (Gyldendal)
– Den onde arven av Thomas Enger (Gyldendal)
– Det vi kan stå for av Geir Lippestad (Aschehoug)
– Urd av Ruth Lillegraven (Tiden)

Jeg føler at det vi har gjort de siste døgnene er å telle. Telle nominasjoner om igjen og om igjen slik at det blir riktig. Det er ganske små marginer som skiller, særlig på langlista. Kortlista er litt mer markant i forhold til antall nominasjoner. Tellingen er gjort slik at den som er nominert som nummer en får en dobbeltstemme, ellers teller alle stemmer likt. Foreløpig vil vi ikke publisere nominasjonslistene eller antall stemmer de ulike bøkene har fått,  men jeg kan gi en liten oversikt.

– Det er 57 bokbloggere som har nominert til sammen 145 titler.

Det er veldig morsomt at så mange bokbloggere har vært med. La oss se litt på de ulike kategoriene. Nb. Nominasjonene er talt med svært stor nøyaktighet. Når det kommer til mine analyser som følger under, er tallene litt mer slurvete talt, så dette må tas som omtrentlige tall.

Årets roman

Her er det nominert 67 romaner. 24 av disse har bare fått en stemme, og er således litt enkeltstående. Av de 67 titlene kan 23 karakteriseres som krim, altså 34, 4 %. Av 67 bøker er 30 skrevet av kvinner. De tre bøkene på kortlista (som foreløpig er hemmelig) har fått 18,5 av stemmene. Kort- og langlista til sammen (altså 6 av 67 bøker) har fått 29,3 av alle stemmene.

Åpen klasse

78 bøker er nominert i Åpen Klasse. Av disse har hele 41 bare fått en stemme, så det er spredt godt utover mange titler. 36 av 78 bøker er skrevet av kvinner. Når det gjelder sjangere, er det omtrentlig slik fordelt.

– 28 % barne- og ungdomslitteratur

– 28% dokumentar

– 13 % lyrikk

– 8% noveller/essays

– Resten fordeler seg på for det meste helse/livsstil/humor

Bøkene på kortlista har fått 25% av alle stemmene, og kort- og langlista til sammen har fått 36% av alle stemmene. Enda større enighet her altså.

Noen nominasjoner ble diskvalifisert. De fleste knyttet til bøker som er utgitt i utlandet eller før 2013. Den største diskusjonen vår har gått på romanen Vindeltorn av Tone Almhjell. Boka ble utgitt på engelsk hos Penguin første gang og deretter oversatt til norsk. Det er bestemt at bøker nominert til bokbloggerprisen må være første gang utgitt på norsk, og dette gjør at nominasjoner til Vindeltorn har blitt diskvalifisert. Uansett ville Almhjell sin bok ikke nådd langlista. De som nominerte Vindeltorn hadde ikke fylt opp nominasjonskvoten i Åpen klasse. Derfor ble de ikke kontaktet for nye nominasjoner. Vi fjernet Vindeltorn og fordelte poengene mellom resten av de nominerte bøkene deres.

Så er det bare å smøre seg med tålmodighet framt til 27. januar hvor kortlistene blir offentliggjort og da er det bare å LESE!

Se for øvrig Line sine kommentarer rundt langlisten.

3 svar til “Bokbloggerprisens langliste – litt statistikk”

  1. […] nominert 145 bøker til prisen. Knirk har skrevet mer om fordelingen av stemmene mellom sjangrene i sitt innlegg om longlisten. Hvordan stemmene er fordelt mellom de bøkene som kom med på longlisten, sier vi ingenting om […]

  2. […] at begge mine nominasjoner er med på den. Listen finner du på Norske bokbloggerebloggen (meta!), Knirk har litt statistikk rundt antallet nominasjoner og Line har mer om prosessen rundt (ikke minst komitéens neglebiting…) og de enkelte […]

  3. […] er sikkert; det er i alle fall ikke slik at kriminallitteratur ikke er blitt nominert til prisen! I følge Lise så var hele 34,4 % av alle bøkene som ble nominert i klassen for skjønnlitteratur k… Jeg synes da ikke det er et dårlig […]