Abonner
Poster
Kommentarer

Et glimt av en jobbhverdag

Vi har hatt to fine uker på turné i Osloskolen med Den Kulturelle Skolesekken og et av prosjektene våre som heter ‘Ta et ord og la det vandre». Det er fjerde året vi er rundt på skoler i Oslo for å treffe 1. og 2. trinn i en stor gymsal. Finnes det noe søtere enn seksåringer? Tror nesten ikke det. Vi har det så bra sammen. Vi forteller morsomme og spennende historier hvor elevene er delaktige underveis. Vi gjør regler sammen, og barna lærer oss nye regler; sang- og klappeleker som bare de kan. Det kan være sanger om Årvollgutta (under et epletre, sitter Årvollguttene og venter på jentene osv), klapperegler om frisører og søplekjørere, engelske tulledikt og lange omstendelige regler med vanskelige bevegelsesmønstre. Vi hopper også tau. Når man hopper tau kan man gjøre det med slageren ‘Bamse, bamse ta i bakken’, men det finnes andre, hva du skal ha på deg i bryllupet f.eks: ‘Ballkjole, brudekjole, g-streng, naken’.

Husker du Klokka? Hvor man hopper først null hopp, så ett hopp, så to osv. Den har jeg enda ikke støtt på i noen barneskoler i Oslo. Kanskje den ikke lever lenger?

Morsomt er det hvertfall – vi ser virkelig Osloskolen på denne måten. Til våren skal vi på igjen. Det blir fint. Prosjektet er utviklet av Snirkelsnakk som du ser på bildet; Marianne (blå) og Knirk (rød).

4 svar til “Et glimt av en jobbhverdag”

  1. Solgunn sier:

    Det høres utrolig artig ut! Og så kan dere jo skrive en bok om alle de morsomme sangene og lekene dere plukker opp underveis?

  2. Oda sier:

    Oj – leking hele dagen! Høres både veldig slitsomt og veldig morsomt ut.
    Merker dere noe særlige forskjeller på de ulike skolene? Dere er vel kanskje både på typiske vestkant- og østkantskoler…
    Og den klokka – den husker jeg at vi også gjorde, men tror aldri at vi kalte den det. Og jeg merker at «Underbukse» har blitt byttet ut med «g-streng» – jaja, kanskje ikke så merkelig når man får kjøpt stringtruser i barneavdelingene…

  3. knirk sier:

    Solgunn – det var liksom planen da. Å samle. Men har vi gjort det? Øhm……

    Oda – det er stor forskjell på de ulike skolene. Vestkantskolene er ofte mer homogene (likere barn, ofte litt mindre «liv» i forestillingene), mens østkantskoler ofte er mer heterogene og der groover det ofte mer – som oftest (men ikke alltid) i positiv forstand. Det er selvsagt å skjære alle over en kam, og bildet er mye mer sammensatt. Det handler mer om skolekultur, om hvorvidt skolen har et godt apparat for å ta imot skolesekktilbud og den enkelte lærer. Men etter mange år i gamet er det klart vi har fått noen yndlingsskoler i Oslo (og noen vi gjerne unngår).

  4. landsbyjenta sier:

    Så gøy!
    Jobber som lærer i 2. trinn og har selv hatt gleden av mange gode besøk gjennom den kulturelle skolesekken 🙂

Post et svar